Tijekom sljedećih nekoliko godina doći će do velikih promjena u obračunu cestarina u Europi, budući da se u sustavima naplate cestarine počinje uzimati u obzir emisijski razred vozila, odnosno zagađenje s CO2. Do sada su troškovi održavanja infrastrukture bili glavna okosnica izračunavanja cestarina, no zelene politike EU-a i tranzicija prema održivijoj mobilnosti tereta u Europi pokrenuli su prve ozbiljnije promjene kod cestarina. Očekuje se kako će poskupljenja posebno utjecati na teška teretna vozila, a samim time i na poslovanje brojnih prijevoznika i međunarodnih transportnih tvrtki.
Ekološka svijest i pomak prema održivijoj mobilnosti već utječu na promjene cijena cestarina. S novom EU Direktivom o euro-vinjetama, zauvijek se promijenio način na koji se korisnicima autocesta naplaćuje cestovna infrastruktura. Cijene cestarina variraju ovisno o mnogim čimbenicima, ali svaka država ima svoj sustav, što prijevoznici moraju uzeti u obzir prilikom prelaska europskih granica. Izmjene cijena cestarina obično se ažuriraju godišnje, ali mogu biti uvjetovane vremenskim rasporedom i na različite načine mogu utjecati na prometne rute za teška teretna vozila, tako da neke dionice autocesta ili državnih cesta mogu biti jako opterećene, poput domaće dionice Vinkovci – Tovarnik ili Vukovar – Ilok, kao i neke autoceste koje prijevoznici uključuju u njihove omiljene rute. Primjerice, turski prijevoznici su važan prometni čimbenik na cestama jugoistočne Europe.
Srednja Europa je još uvijek važno područje u kojem se promatraju i analiziraju troškovi cestarina, a specifične zemlje su Njemačka i Austriji. U prvoj se sustav naplate cestarine odnosi na kamione od najmanje 7,5 tona, dok su autoceste za osobna vozila za sada još uvijek besplatne. Upravo su ove dvije zemlje najavile i implementirale nove promjene u naplati cestarina. Spomenute najave promjena cestarina u srednjoj Europi već utječu na frekvenciju prometa na autocestama i državnim cestama u Njemačkoj, a to je i prva zemlja koja je promijenila izračun svojih cestarina temeljeći ih na emisijama kamiona. U slučaju njemačkih cestarina 2023. godine provedeno je povećanje cestarina koje je znatno utjecalo na vozače i profitabilnost teretnih vozila. Procjenjuje se da svako vozilo prilikom prelaska Njemačke plaća doplatu od približno 200 EUR po toni ispuštenog CO2. Ovo poskupljenje je u nekim slučajevima dovelo do poskupljenja autobusnih karata i drugih vrsta prijevoza za više od 30%.
Austrija je odvojila je nešto više vremena za provedbu promjena u svom sustavu naplate cestarine: od 1. siječnja 2024. njezine cestarine uzimaju u obzir više čimbenika, kao što su prijeđena udaljenost, konfiguracija osovina vozila, euro emisijski razred i na kraju učinak na CO2. Mjera je posebno pogodila vozila koja prometuju na autocestama i brzim cestama za kategoriju vozila kao što su kamioni, autobusi i teška kamper vozila. S početkom 2024. godine u Austriji je uvedena nova kategorija vinjeta za osobna vozila– jednodnevna vinjeta za 8,60 EUR i dostupna je samo u digitalnom obliku. Osim za osobna vozila Austrija je uvela i jednodnevnu vinjetu za motocikle po cijeni od 3,40 EUR koja je također dostupna samo u digitalnom obliku. Cijena godišnje austrijske vinjete za 2024. godinu za osobna vozila ostala je nepromijenjena te i dalje stoji 96,40 EUR. Desetodnevna vinjeta, koju uglavnom koriste turisti, poskupjela je s 9,90 na 11,50 EUR dok je cijena vinjete za period od dva mjeseca pala s 29 na 28,90 EUR. Naime, novoformirane cijene vinjeta predviđene su temeljem cjenovne ljestvice cestarina u Austriji prema kojoj dvomjesečna vinjeta košta 30 posto cijene godišnje vinjete, desetodnevna 12 posto, a dnevna devet posto.
Promjene u visini cestarina se prema najavama početkom godine događaju i u drugim zemljama, poput Mađarske, Belgije i Španjolske. Danska se također pridružuje nastojanju EU-a da se promet učini zelenijim i oni se kod cijena cestarine sada fokusiraju na kamione od preko 12 tona. Danska će od siječnja 2025. godine uvesti novu naplatu cestarine za kamione na temelju izračuna emisija i prijeđenih kilometara na državnim cestama i drugim dijelovima cestovne mreže, dok će se granica od 2027. spustiti i na vozila nosivosti 3,5 tona. Cilj danske vlade je vrlo jednostavan jer žele postići znatno smanjenje emisija CO2. Zapravo, svima je unutar EU-a zajedničko što će 2024. godinu zapravo obilježiti primjena naknade za teretna vozila koja najviše zagađuju. Cilj promjene cestarina u Europi je promicanje korištenja vozila s niskom ili nultom emisijom, odnosno alternativnih goriva, a u skladu s Pariškim sporazumom. Teške kamione očito čekaju još skuplje vožnje po europskim autocestama.