U periodu od 13. do 16. studenoga u organizaciji časopisa Komunal uspješno je realizirano studijsko putovanje za sektor tržnica u Amsterdam, Rotterdam i Bruxelles. Nizozemska i Belgija spadaju među najrazvijenije države Zapadne Europe i mogu se pohvaliti naprednim komunalnim rješenjima i visokim životnim standardom pa su njihova iskustva u unaprjeđenju poslovanja tržnica te promocije i prodaje lokalnih proizvoda bila vrlo zanimljiva sudionicima putovanja.
Iako su tržnice tijekom povijesti doživjele minimalne promjene i još od antičkih vremena nose status „trbuha grada“, jasno je kako 21. stoljeće nosi nove zahtjeve kojima se moraju prilagoditi kako bi pridobile nove generacije kupaca, budući da se klasična ponuda voća, povrća i mesa nezaustavljivo seli prema sve bolje opskrbljenim trgovačkim centrima.
Upravo zato, u fokusu ovog četverodnevnog putovanja bile su teme unaprjeđenja poslovanja tržnica, osiguravanja dostatne i kvalitetne opskrbe hranom lokalnog porijekla, zadovoljavanja sanitarno-komunalnih propisa, uvođenja tehničko-tehnoloških rješenja, ali i vrlo aktualne teme poput investicija, utjecaja inflacije te potrebe za ulaganjima u marketing, posebice u mjestima i gradovma koji nemaju izraženu turističku vidljivost i značajnu turističku posjećenost.
U sklopu studijskog putovanja sudionici su obišli neke od najvećih i najznačajnijih tržnica Nizozemske i Belgije. Među posjećenim tržnicama su Albert Cuyp, jedna od najvećih europskih tržnica otvorenog tipa koja je posljednjih godina doživjela značajne promjene u strukturi proizvoda, ali i kupaca, budući da je uglavnom posjećuju amsterdamski turisti. Zanimljivom je ocijenjena i ponuda specijalizirane cvjetne plutajuće tržnice u Amsterdamu te Place du Jeu de Balle – Maroles, najpoznatijeg belgijskog sajma antikviteta u Bruxellesu.
Sudionike je posebno zainteresirala tržnica Markthal u Rotterdamu – arhitektonsko remek-djelo i jedna od najmodernijih svjetskih tržnica zatvorenog tipa. Ujedno je to i prva zatvorena tržnica u Nizozemskoj. Naime, u Rotterdamu su nove europske propise koji su postavili strože zahtjeve za prodaju proizvoda poput ribe, mesa i sireva na otvorenom vidjeli kao priliku i 19. studenoga 2009. započeo je rad na vrlo ambicioznom projektu: tržnici svježe hrane kakvu svijet nije vidio.
Neobičan oblik zgrade zaokupio je pažnju javnosti, ali i sam interijer u kojem se nalazi i najveće umjetničko djelo na svijetu autora Arna Coenena na čak 11.000 m2. Kroz proteklo desetljeće uočena je promjena u strukturi tvrtki koje nude proizvode i usluge na tržnicama, stoga danas u Markthalu dominira ponuda brze i loklane hrane, a to je izraženo i u Amsterdamu, gdje je bivša tramvajska remiza pretvorena u FOODHALLEN, koji uglavnom posjećuju lokalni korisnici s interesom za opuštenu cjelodnevnu konzumaciju hrane i pića, a sama ponuda svježih namirnica je vrlo rijetka.